Nuorten aikuisten vaikuttamisryhmä NAVI kokoaa yhteen kirkon ja kristillisten järjestöjen nuoria luottamushenkilöitä valtakunnallisesti. Seuraa ajatuksiamme ja kannanottojamme!

· Navi · Facebook · Twitter · Instagram ·

maanantai 18. tammikuuta 2016

Espoon hiippakunnan nuoria ehdokkaita

Esittelemme kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien nuoria ehdokkaita. NAVI-ryhmä on pyytänyt esittelyt kaikilta 18-30-vuotiailta ehdokkailta, joiden yhteystiedot saimme hiippakunnilta, ja julkaisemme kaikki saamamme vastaukset.

Kaikkiin nuoriin ehdokkaisiin voi tutustua Kirkkohallituksen Ehdokasgalleriassa.


---


Kysyimme:
1. Kuka olet? [nimi, ikä, kotipaikkakunta, mitä teet elämälläsi (ammatti/toimi)]
2. Mihin olet ehdolla? (kirkolliskokous ja/vai hiippakuntavaltuusto)
3. Miksi olet ehdolla vaaleissa?
4. Millainen on tavallinen tiistai-iltasi?
5. Mitkä ovat keskeisimmät vahvuutesi luottamushenkilönä?
6. Mitä kolmea asiaa haluaisit eniten muuttaa/edistää kirkossa?
7. Mikä on lempiraamatunkohtasi?


Melander, Johannes

Kirkolliskokousvaalit: nro 44
Hiippakuntavaltuustovaalit: nro 11


1. Olen Johannes Melander, 28-vuotias papinrenttu. Asun Tikkurilan vehreillä laitumilla ja työskentelen oppilaitostyön ja nuorten aikuisten pappina Hyvinkäällä. 

2. Olen ehdolla paavinvaaleihin, tai suomeksi sanottuna kirkolliskokoukseen ja hiippakuntavaltuustoon. 

3. Olen ehdolla vaaleissa siksi, että haluaisin kirkkomme olevan lähimmäisiä armollisesti kohtaava, yhteisöllisyyttä ja keskinäistä suvaitsevaisuutta ja kunnioitusta nykyaikaisesti ajava koti, jossa ilosanoma Vapahtajasta voisi johtaa meidät toistemme luokse, elämään taivasta todeksi maan päällä.

4. Tavallinen tiistai-iltani voi olla sporttaamista, leffojen tai sarjojen katselua, stand up keikoilla käymistä, fiktion kirjoittelua tai romaanien lukemista, ja tietysti kihlattuni seurasta nauttimista.

5. Vahvuuteni luottamushenkilönä on se, että olen oma itseni, uskallan kysyä, uskallan etsiä ja puhua hyvän puolesta ja yritän olla rauhanrakentaja, löytää siltoja ihmisten ja asioiden välille. 

6. Haluaisin eniten edistää kirkossa yhteyttä, nykyaikaistumista ja sitä kautta vastausten etsimistä uusiin haasteisiin ja ihmisten parempaan kohtaamiseen ja tavoittamiseen sekä uskon, toivon, rauhan, rakkauden ja ilon löytämiseen ja näkymiseen jokapäiväisessä elämässämme ja kirkkomme arjessa. 

7. Lempiraamatunkohtani on Sef. 3:17: "Herra, Jumalasi, on sinun kanssasi, hän on voimallinen, hän auttaa. Sinä olet hänen ilonsa, rakkaudessaan hän tekee sinut uudeksi, hän iloitsee, hän riemuitsee sinusta." 


Pohjonen, Kauko

Hiippakuntavaltuustovaalit: nro 15


1. Olen Kauko Pohjonen, 21, Lohjalta. Olen valmistunut ylioppilaaksi 2013 ja tehnyt siitä lähtien opettajien viransijaisuuksia Lohjan alueella. Joskus minusta tulee peruskoulun opettaja.

2. Olen ehdolla Espoon hiippakuntavaltuustoon.

3. Olen ehdolla, koska haluan päästä vaikuttamaan kirkollisiin asioihin myös laajemmin, kuin kotiseurakunnassani.

4. Tavallisimmin vietän tiistai-iltani ystävieni kanssa ympäri lähialueita.

5. Tärkeimmät vahvuuteni luottamushenkilönä on se, että olen uusi tyyppi: en ajattele ”näin on aina ennenkin tehty”.

6. Haluaisin edistää kirkossa seurakuntalaisten osallistamista, hallinnon keventämistä sekä kirkon asemaa positiivisempaan suuntaan suomalaisten keskuudessa.

7. Lempiraamatunkohtani on 2. Kor. 9:6-8.


Rukko, Anna

Kirkolliskokousvaalit: nro 68
Hiippakuntavaltuustovaalit: nro 30


1. Olen Anna Rukko, 19-vuotias opiskelija Espoosta. Olen Espoon yhteisen kirkkovaltuuston jäsen sekä Tapiolan seurakunnan Seurakuntaneuvoston jäsen. Yhteisessä kirkkoneuvostossa olen varajäsenenä. Olen myös henkilö Annan korut uuden lastensairaalan hyväksi - projektin takana ja 2015 vuoden espoolaiseksi ja vuoden nuoreksi menestyjäksi valittu.

2. Olen ehdolla sekä kirkolliskokoukseen että hiippakuntavaltuustoon.

3. Haluan olla vaikuttamassa kirkkomme ja yhteiskuntamme muutoksessa ja uudistuksessa ja tuomassa nuorten näkökulmaa mukaan päätöksentekoon jokaisella eri saralla. Kirkko olisi hyvä saada lähemmäksi nuorten ihmisten arkipäivää ja elämää. 

4. Asun vielä vanhempieni ja veljieni kanssa, joten ilta-aikaan laitamme ruokaa ja syömme yhdessä. Teen opiskeluun liittyviä tehtäviä ja käyn koirani kanssa kävelyllä.

5. Nuoresta iästäni huolimatta olen ehtinyt jo kokea paljon pysäyttäviä asioita ja tilanteita ja katsomaan vakavan sairauteni aikana myös sitä elämän varjopuolta sekä miettimään arvojani. Haluan kaikessa toiminnasani ottaa huomioon myös heidät, joilla on jo muutenkin vaikeaa, kuten vammaiset ja pitkäaikaissairaat. Olen myös tunnollinen ja haluan tutustua myös päätösten taustaan vaikuttaviin seikkoihin.

6. - Kirkon tulisi olla yhteiskunnassamme eri ikäluokkia ja sosiaaliluokkia yhdistävä taho enemmän kuin se nyt on. Tarvitaan lisää vuoropuhelua.
- Suvaitsevaisuus erilaisia ihmisiä ja erilaisessa elämäntilanteessa olevia ihmisiä kohtaan pitäisi vahvistua. Kirkko on kaikkien yhteinen asia.
- Toisista huolehtiminen ja yhdessä tekeminen on tapa toteuttaa kristinuskoa jokaisena päivänä. Kirkko antaa tähän hyvän mahdollisuuden ja perustan. Sitä voi kuitenkin aina lisätä.

7. Matt. 7:12 "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille."


Vesterinen, Piia

Kirkolliskokousvaalit: nro 75
Hiippakuntavaltuustovaalit: nro 37


1. Olen Piia Vesterinen ja olen 18-vuotias nuori Tuusulasta. Opiskelen kaksoistutkintoa. 

2. Asetuin ehdolle sekä kirkkolliskokoukseen että hiippakuntavaltuustoon. 

3. Olen ehdolla vaaleissa, koska haluan vaikuttaa koko Suomen nuorten kirkon asioihin. 

4. Minun normaali tiistai-ilta menee kotitehtävien tekoon ja kavereiden kanssa oleiluun asuntolassa.

5. Keskeisin vahvuuteni luottamushenkilönä on minun luotettavuus, vahvuuksiini kuuluu myös asioiden hoitaminen ajallaan ja loppuun ja kysyn apua sitä tarvittaessani. 

6. Kolme asiaa, joita haluaisin muuttaa tai edistää kirkossa ovat nuorten toimminan kehittäminen, ihmisten kirkkoon saaminen ja kirkon näkyminen mediassa sekä sosiaallisessa mediassa.


7. Minun suosikkiraamatunkohtani on Psalmi 91:11.




Huomenna 19.1. esittelemme Helsingin hiippakunnan nuoria ehdokkaita!








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti